Wet bescherming klokkenluiders

Hier vind je al onze informatie over de Wet bescherming klokkenluiders, waaronder de precieze wettekst.
Wij schrijven regelmatig over de implementatie van de wet en over de nieuwste ontwikkelingen.
Bekijk ook ons overig nieuws voor nog veel meer advies en informatie over klokkenluiders en meldregelingen

Hulp nodig bij het implementeren of  wilt u advies over een klokkenluiderregeling?
Wij helpen u graag! Bekijk onze diensten en neem contact met ons op.

Hoe voldoe ik aan de wet bescherming klokkenluiders?

Meer dan 50 medewerkers? Of een financieel dienstverlener? Volgens de Wet bescherming klokkenluiders moet een onafhankelijk persoon uw klokkenluiderprocedure coördineren.

De Integriteitscoördinator is een onpartijdige, capabele coördinator en helpt u met uw klokkenluiderprocedure. Wij hebben deze whitepaper over de wet met zorg samengesteld zodat u voldoende informatie heeft en precies weet wat er moet gebeuren.

Wilt u meer weten? Lees daarvoor onze whitepaper “Wet bescherming klokkenluiders”! Hierin kunt u alle informatie vinden over de Wet bescherming klokkenluiders en wat dit voor u gaat betekenen.

Tekst Wet bescherming klokkenluiders

Frequently asked questions

Wij zijn een onafhankelijke coördinator van klokkenluiderprocedures met jarenlange ervaring op dit vlak. Wij helpen u te voldoen aan de Wet bescherming klokkenluiders en de EU-richtlijn ter bescherming van klokkenluiders. Ook bieden wij (in-house)-trainingen aan om uw personeel hiertoe op te leiden.

Vanaf 17 december 2023 moet elke juridische entiteit vanaf 50 medewerkers een eigen klokkenluiderprocedure inrichten die voldoet aan de nieuwe wetgeving. Juridische entiteiten die vallen onder de financiële wet- en regelgeving of de wetgeving ter voorkoming van witwassen moeten dit ook doen, ongeacht het aantal medewerkers.

De wet is in 2023 grotendeels in werking getreden.

De bescherming geldt voor meldingen gedaan in een werk-gerelateerde context en geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, ZZP’ers, vrijwilligers en stagiairs maar bijvoorbeeld ook voor sollicitanten, oud-medewerkers, (medewerkers van) leveranciers, aandeelhouders, commissarissen, familieleden en bedrijven van de melder en diens familie. Daarnaast zijn ook de personen die de melder bijstaan (zoals vertrouwenspersonen of andere adviseurs) en degenen die meldingen ontvangen en opvolgen beschermd tegen benadeling door de werkgever.

Organisaties moeten een onafhankelijke persoon of afdeling aanstellen die de meldingen ontvangt en een onafhankelijke persoon of afdeling die de meldingen opvolgt. Dit mag ook dezelfde persoon of afdeling zijn. Dit is bij voorkeur niet de vertrouwenspersoon, aangezien deze de melder steunt en adviseert en soms ook optreedt namens de melder. Het is ook niet een medewerker van het management, juridische zaken of HR, aangezien deze niet onafhankelijk zijn.

De rol kan prima vervuld worden door de Ethics & Compliance Officer of Integriteitsmanager, zolang diens onafhankelijkheid goed is vastgelegd, bijvoorbeeld in een Compliance Statuut, gecombineerd met een dubbele rapportagelijn.

Als een dergelijke persoon er niet is, dan kan het ook uitbesteed worden aan een onafhankelijke externe partij, zoals De Integriteitscoördinator. Of mogelijk biedt uw branche- of koepelvereniging een faciliteit aan. Uitbesteden aan een betrouwbare en geschikte externe partij mag namelijk altijd.

Dit raadt de Integriteitscoördinator af: een vertrouwenspersoon is er voor steun en advies en staat in principe aan de kant van de melder. Degene die de melding ontvangt en opvolgt dient volgens de Nederlandse wet onafhankelijk te zijn; in de Europese richtlijn staat dat deze onpartijdig dient te zijn.

De Integriteitscoördinator kan hierbij helpen. Als u ons aanstelt als externe onafhankelijke coördinator, dan krijgt u gratis onze standaard meldregeling en onderzoeksprotocol. Wij kunnen hierbij ook adviseren. Daarnaast geven wij (in-house)-trainingen aan degenen die zelf gaan optreden als coördinator.

Dit kan mondeling, schriftelijk en anoniem. En op verzoek via een persoonlijk gesprek. Het aanbieden van al deze kanalen is verplicht volgens de nieuwe wet. De verplichting om anonieme meldkanalen aan te bieden gaat waarschijnlijk pas in 2026 in.

Voor meer informatie over de Wet bescherming klokkenluiders kunt u de whitepaper van de Integriteitscoördinator aanvragen.

De Integriteitscoördinator is opgericht door Geert Vermeulen. Het is zijn missie om organisaties te helpen op een eerlijke en integere manier zaken te doen.

Sinds 2007 houdt Geert zich bezig met het uitrollen en coördineren van meldregelingen. Sindsdien heeft hij enkele honderden zaken behandeld, zowel bij multinationals als bij MKB-bedrijven, NGO’s en in de (semi-)publieke sector. Hij schrijft en spreekt ook regelmatig over dit onderwerp.

Geert is een ervaren en gerenommeerde Ethics & Compliance Officer. In 2020 ontving hij de Nationale Compliance Award vanwege zijn verdiensten voor het vakgebied. De jury noemde hem een boegbeeld en rolmodel voor de compliance gemeenschap. Bij zijn nominatie werd hij ‘De Compliance Goeroe’ genoemd.

Ook werd hij in 2023 benoemd tot “top thought leader in trust” door Trust Across America/Trust Across The World

Artikelen Wet bescherming klokkenluiders

Gratis juridische en psycho-sociale hulp voor klokkenluiders

20/07/2024|

Vanaf 1 februari 2024 kunnen klokkenluiders gratis rechtsbijstand of mediation krijgen. Daardoor kunnen klokkenluiders hun wettelijke bescherming beter afdwingen. Het is de bedoeling dat dit de drempel om te melden verlaagt. Eerder had de pilot voor psycho-sociale hulpverlening al een meer structurele vorm gekregen.

Tweede Kamer organiseert sessie over klokkenluiders; neemt drie moties aan

18/10/2023|

Op 13 september j.l. was er een debat in de Tweede Kamer over de Wet bescherming klokkenluiders. Staatssecretaris Van Huffelen beloofde vaart te maken met de voortgang. Vervolgens zijn er in oktober drie moties van Tweede Kamer leden aangenomen.

Stand van zaken Wbk

10/08/2023|

Op 18 februari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders ingegaan en moeten organisaties vanaf 250 medewerkers hun meldprocedures hebben aangepast. Vanaf 17 december a.s. geldt dit voor alle organisaties vanaf 50 medewerkers. Twee belangrijke bepalingen zijn echter voorlopig uitgesteld. Onlangs heeft de minister een tijdpad voor de inwerkingtreding aangegeven.

Ga naar de bovenkant