Er zijn aanwijzingen dat organisaties, waar meer meldingen binnen komen, financieel beter presteren. Dat zou je op het eerste gezicht misschien niet verwachten. Immers, als er meer meldingen binnenkomen, dan zullen er ook wel meer problemen zijn? Hoe zit dat dan?

Er zijn aanwijzingen dat organisaties, waar meer meldingen binnen komen, financieel beter presteren. Dat zou je op het eerste gezicht misschien niet verwachten. Immers, als er meer meldingen binnenkomen, dan zullen er ook wel meer problemen zijn?

Toch ligt het verband anders. Immers, als er veel gemeld wordt dan is er blijkbaar vertrouwen in de meldregeling. En is deze bij iedereen bekend. Zo kunnen mogelijke problemen in een vroeg stadium worden geadresseerd. Als mensen eerst intern melden, krijgt de organisatie als eerste de kans om een kwestie op te lossen. Als medewerkers direct bij de autoriteiten melden, omdat ze weinig vertrouwen hebben in de organisatie, dan krijg je die kans niet.

Als gevolg hiervan hebben organisaties met meer meldingen vaak minder (hoge) boetes en schikkingen en hebben zij minder rechtszaken en dus ook minder kosten aan juridische ondersteuning. Het management hoeft minder problemen uit het verleden op te lossen, die maar blijven doorzeuren, en kan zich richten op de strategie en op de toekomst.

Het gaat hier niet alleen om speak-up maar ook om listen-up: luister naar de signalen die uit de organisatie komen en handel daarnaar op een rechtvaardige en consequente manier. Dit verhoogt het vertrouwen in de organisatie.

Al met al zorgt dit voor een betere reputatie van de onderneming, die hierdoor beter goede medewerkers kan aantrekken, niet onbelangrijk in de huidige economische omstandigheden. De nieuwe generatie lijkt dit ook belangrijker te vinden dan vorige generaties. Ook klanten kopen liever bij een organisatie met een goede reputatie en leveranciers willen graag hun producten of diensten aan je leveren.

Persoonlijk denk ik dat het grootste voordeel behaald wordt doordat medewerkers in een open, veilige cultuur niet bang zijn om gekke, creatieve ideeën te delen met hun collega’s. Of om positieve kritiek te leveren op een idee, waardoor het uiteindelijke product of dienst nog beter wordt. Dit lijkt me een mooi onderwerp voor verder onderzoek.

We hebben het hier dus over het tegenovergestelde van een angstcultuur, waar mensen problemen proberen te verbergen, beperkt worden door wurg- en zwijgcontracten en zich amper durven te uiten.

Een veilige, open speak-up cultuur zorgt dus voor:

  • Minder (hoge) boetes, schikkingen en rechtszaken
  • Minder kosten aan juridische en forensische ondersteuning
  • Management kan zich focussen op de toekomst in plaats van op het verleden
  • Een betere reputatie: aantrekkelijker voor werknemers, klanten en leveranciers
  • Meer en betere creatieve ideeën

Wie wil dit nu niet?